Friday, May 17, 2019

TOPIK 1 SOSIOLOGI DAN PEMBELAJARAN


BAB 1 : Sosiologi dan Pembelajaran
Pengertian Sosiologi
Tujuan utama sosiologi ialah untuk mengetahui struktur asas masyarakat manusia, mengenal pasti tekanan-tekanan utama yang melemahkan mereka dan mempelajari syarat-syarat yang membentuk kehidupan sosial mereka.
Perspektif Sosiologi
Tumpuan perspektif sosiologi adalah pada tingkah laku, masyarakat, memahami corak interaksi dan proses kelompok.

Terbahagi kepada dua :
Mikro : Berkait rapat dengan Teori Interaksionisme Simbolik (kajian temu bual)
Makro : Berkait rapat dengan Teori Fungsionalisme & Teori Konflik (soalan kaji selidik / questionnaire)

PERSPEKTIF TEORI SOSIOLOGI PENDIDIKAN
Definisi Sosiologi
Sosiologi dapat didefinisikan sebagai kajian saintifik mengenai interaksi sosial dan organisasi (Vander Zanden 1996). Manakala menurut Jary & Jary (1995), sosiologi merupakan kajian sainstifik mengenai masyarakat dari pelbagai perspektif seperti fungsi masyarakat, berbentuk organisasi dan lain-lain. 



TEORI FUNGSIONALISME
*Mengkaji perlakuan sosial atau institusi dalam kegiatan yang menyumbang kepada penerusan dan perkembangan masyarakat.Masyarakat dianggap seperti tubuh yang mempunyai bahagian dengan fungsi tersendiri.Struktur sosial akan menentukan kelancaran keharmonian dan perjalanan masyarakat.
TEORI KONFLIK
*Dipelopori oleh Karl Marx dan diikuti oleh Max Weber.Teori ini melihat masyarakat daripada perspektif konflik dan perubahan.Konflik boleh berlaku antara kelas sosial berbeza, kelas sosial yang sama, dalam keluarga atau kumpulan yang mahukan perubahan.Konflik dalam masyarakat menyumbang kepada perubahan sosial.Faktor ekonomi seperti tanah, modal, industri dan perdagangan merupakan asas kepada pembentukan masyarakat.

TEORI INTERAKSIONISME SIMBOLIK
*Dipelopori oleh George Herbert Mead (1863-1931).Teori ini mengkaji bagaimana individu menginterprestasi dan bertindak menurut kemahuan masing-masing dalam masyarakat.Mengkaji makna simbolik atau makna tersirat secara subjektif.Melihat bagaimana makna yang simbolik digunakan dalam interaksi manusia.Kepentingan memahami simbolik (perkataan, perlakuan, objek, bahasa) berguna semasa interaksi menyebabkan hubungan bertambah mesra.Makna adalah sesuatu yang dirundingkanInteraksi sosial amat penting dalam menghubungkan manusia dengan dunia luar.Jalinan interaksi dan aksi akan membentuk sebuah kumpulan masyarakat.

PENDIDIKAN
John Dewey : satu proses perkembangan individu pendidikan merupakan usaha mengatur ilmu pengetahuan untuk menambahkan lagi pengetahuan semula jadi yang ada padanya supaya dapat hidup dengan lebih berguna.
Syed Muhammad Qutb  : Proses membentuk manusia secara menyeluruh dan seimbang.Tujuan utama pendidikan ialah untuk memperkembangkan potensi intelek, fizikal, emosi dan rohani manusia ke arah kesempurnaan.Tidak mustahil sekiranya terdapat kelainan antara tafsiran konsep 'pendidikan' dari setiap individu.Dari segi proses, pendidikan bererti bagaimana seseorang itu diasuh dan diajar dan kesannya adalah berlaku pembelajaran, iaitu pertambahan pengetahuan dan kemahiran serta perubahan cara berfikir seseorang.



PERSPEKTIF PSIKOLOGI PENDIDIKAN
Akar psikologi melihat pendidikan sebagai proses membantu pembelajaran seseorang murid untuk memperkembangkan potensinya dan membentuk sahsiahnya.Setiap individu mempunyai bakat dan gaya pembelajarannya yang tersendiri.Dengan itu, proses pendidikan ialah proses memupuk perkembangan potensi, bakat dan sahsiah murid-murid.


RUJUKAN

Gasong, D. (2018). Buku Belajar dan Pembelajaran. Pendidikn Deepublish.
Karsidi, D. R. (2005). Sosiologi Pendidikan. 6-7.
Toenlioe, D. A. (2016). Sosiologi Pendidikan. ADTANA.



No comments:

Post a Comment