Friday, May 17, 2019

TOPIK 6 PENGURUSAN BILIK DARJAH


BAB 6 Pengurusan Bilik Darjah.

Pengurusan biik darjah: proses yang melibatkan penyusunan fizikal sesebuah bilik darjah, galakan komunikasi dan interaksi antara murid. Bilik darjah ialah persekitaran pembelajaran yang merangkumi aspek murid, guru, ruang dan alat pembelajaran. Bab ini juga banyak memberikan penjelasan memahami dan menghuraikan konsep pengurusan bilik darjah, cara menguruskan bilik darja, jenis-jenis bilik darjah dan strategi pengurusan bilik darjah.
            Pengurusan bilik darjah yang berkesan sebenarnya melibatkan pelbagai aspek seperti ciri peribadi seorang guru, rutin dan peraturan bilik darjah, iklim bilik darjah, dan hubungan antara aspek pengurusan dan pengajaran. Untuk menjadikan bilik darjah lebih kondusif, berkesan dan dapat diurus dengan cekap, guru henldaklah mempunyai sifat-sifat seorang pengurus yang baik seperti tegas, demokratik, pengasih dan prihatin. Sebagai pengurus yang baik, tugas guru bukan hanya tertumpu kepada proses pengajaran semata-mata tanpa mengambil kira iklim dan persekitaran serta masalah-masalah semasa pelajar tetapi juga berusaha untuk mewujudkan iklim bilik darjah yang kondusif, sihat, dan positif untuk menggalakkan pembelajaran.
            Selain itu, Richards (1990) telah menyakan bahawa organisasi dan kawalan guru ke atas tingkah laku, pergerakan serta interaksi murid semasa pembelajaran berlangsung supaya pengajaran dapat dilaksanakan dengan berkesan. Alberto & Troutman (1986) berpendapat kemahiran guru menguruskan masa, ruang, sumber pembelajaran, peranan dan tingkah laku murid dalam menyediakan suatu iklim yang sesuai untuk pembelajaran. Menurut Sanford J., Emmer E. & Clemments B.), pengurusan bilik darjah perlu dilihat sebagai bidang yang lebih luas daripada hanya kawalan bilik darjah dan peraturan. Hal ini termasuklah semua perkara yang perlu dilakukan oleh seorang guru untuk menggalakkan penglibatan dan kerjasama dalam aktiviti bilik darjah serta membentuk persekitaran yang produktif.
            Pengurusan yang berkesan akan memfokuskan kepada aspek-aspek seperti kemajuan pelajaran, interaksi dan penglibatan pelajar yang aktif dalam proses pengajaran dan pembelajaran. Untuk memastikan segala objektif dan matIamat yang ingin dicapai menjadi kenyataan, seorang guru hendaklah mengetahui dan memahami prinsip-prinsip pengurusan bilik darjah. Hall (2000) berpendapat pengurusan bilik darjah yang berkesan adalah satu usaha yang berterusan dan menjadi proses orientasi penyelenggaraan. Pengurusan bilik darjah melibatkan aspek memotivasikan pelajar untuk belajar. Sama ada sedar atau tidak, gaya kepirnpinan guru daIam mengurus bilik darjah akan memberi kesan kepada iklim dan suasana persekitaran bilik darjah.
            Prinsip yang pertama yang ditekankan adalah hubungan baik antara guru dengan pelajar. Oleh kerana pelajar dan guru yang berada dalam bilik satu bilik darjah berkongsi matlamat yang sama daIam proses pengajaran dan pembelajaran, maka kedua-dua belah pihak perlulah bekerjasama. Prinsip kedua adalah kepercayaan dan sikap optimis guru. Guru sebagai pengurus perlu yakin dan percaya akan keupayaan mengendalikan kelasnya. Pelajar akan memberikan kerjasama dan sekiranya guru memperlihatkan kesungguhannya dalam menjalankan tugas tersebut. Prinsip ketiga pula adalah bersikap adil dan positif kepada semua pelajar. Kerjasama antara guru dan pelajar sangatlah penting dalam pengurusan bilik darjah yang cekap dan berkesan. Oleh itu, untuk mendapatkan kerjasama daripada pelajar termasuk pelajar yang selalu membuat masalah, guru seharusnya bersikap positif terhadap semua pelajar. Pelajar yang bermasalah perlu diberi lebih perhatian, dan bukannya disisihkan atau tidak dipedulikan. Tunjukkan kepada mereka bahawa sikap mereka yang tidak digemari, bukannya diri mereka. Biasanya apabila mereka sedar bahawa guru mengambil berat terhadap mereka, mereka akan Iebih bersifat terbuka, mudah berkongsi masalah dan sedia mengubah perlakuan mereka yang negatif samada dari sudut pengurusan disekoIah atau dimana-mana organisasi, terdapat dua istilah iaitu langkah 'corrective~ (memperbaiki) dan ‘preventive’ (mencegah).
            Intihanya, pengurusan bilik darjah melibatkan segala aktiviti yang dilaksanakan oleh guru untuk membentuk dan mewujudkan sebuah iklim bilik darjah yang membantu keberkesanan dan kecekapan pengajaran. Bab ini dapat mengetahui sejauh mana keberkesanan peranan guru dalam mengurus bilik darjah, ciri-ciri guru guru berkesan dan persekitaran bilik darjah serta bahan bantu mengajar dalam bilik darjah. Oleh itu, guru perlu mengambil kira semua aspek kepelbagaian budaya apabila mengurus bilik darjah dalam semua peringkat pengajaran.


No comments:

Post a Comment