TOPIK
8: STRATEGI MENGURUS BILIK PEMBELAJARAN
8.1 UNSUR FIZIKAL BILIK DARJAH
Berubah-ubah mengikut
perkembangan idea pendidikan dari semasa ke semasa. Masa kiniDitafsirkan
mengikut fungsi pendidikan atau ciri penyusunan fizikal. Dilengkapi dengankemudahan
seperti kerusi dan meja yang di susun mengikut kehendak aktiviti pengajarandan
pembelajaran.
KONSEP BILIK
DARJAH
Diklasifikasikan mengikut
perbezaan ciri dan fungsinya. Antaranya Bilik Darjah Tradisi, Bilik Darjah KBSR
dan KBSM, Bilik Darjah Mata Pelajaran Khas serta Bilik Darjah Terbuka.
·
Bilik
Darjah Tradisi: Susunan kerusi dan meja. Murid yang
mempunyaimasalah(fizikal tubuh badan,penglihatan atau pendengaran) Di susun
berpusatkan guru.Aktiviti murid berkumpulan jarang dilakukan
·
Bilik
Darjah KBSR: Susunan kerusi dan meja mengikut kaedah
berkumpulan-bakatdan kebolehan Strategi pengajaran berpusatkan murid.Banyak
interaksi berlaku.Menggunakan alat bantu mengajar. Ruang pembelajaran
disediakan. Murid bergerak aktif.
·
Bilik
Darjah Mata Pelajaran Khas: Dilengkapi dengan pelbagai jenis
alatan. Susunankerusi dan meja diubahsuai untuk kerja amali. Sudut bilik
dilengkapi perabot dan almariuntuk menyimpan peralatan. Kemudahan tambahan
seperti sinki dan paip air.
·
Bilik
Darjah Terbuka: Open Educational and The American
School, R.S. Barth; “ konsep pendidikan terbuka sebagai satu pendekatan
pengajaran-pembelajaran, ruang-ruangpembelajaran bahan-bahan pelajaran serta
penglibatan pelajar dalam membuat pemilihan daripada pendekatan dan strategi
pembelajaran.”
ASPEK FIZIKAL BILIK DARJAH
1. KEBERSIHAN
Persekitaran
yang bersih contoh lantai tiadasampah, tingkap tiada habuk dan tong sampah
tidak dibiarkan penuh. Pakaian murid jugaperlu bersih dan kemas.
2.
KESELAMATAN
Mempuyai pelan keselamatan kebakaran Semuaalatan dan
bahan di dalam bilik darjah perlu selamat digunakan. Persekitaran bilik
darjahtidak mendatangkan bahaya hingga melibatkan kemalangan.
3.
PENGGUNAAN KEMUDAHAN
Kemudahan yang disediakan
peelu digunakan dengan baik tanpa membazir. Guru juga perlu membuat perancangan
yang rapi berkaitan dengan susun atur di bilik darjah. Susunan yang baik
seharusnya membolehkan guru memerhati semua pelajarnya dan seterusnya dapat
mengendali bilik darjah dengan mudah. Ruang yang kerap digunakan sepatutnya
tidak mempunyai sebarang bentuk halangan dan mudah dilalui. Pelajar juga perlu
berada di dalam kedudukan yang selesa di mana mereka boleh melihat guru ataupun
sebarang persembahan pengajaran oleh guru tanpa perlu berpaling ataupun
bergerak ke mana-mana. Bahan yang kerap digunakan di dalam bilik darjah seperti
buku rujukan dan kad kebenaran keluar bilik darjah sepatutnya ditempatkan di
tempat yang mudah diambil apabila diperlukan.
Selain daripada itu, perhiasan yang tidak keterlaluan di dalam bilik
darjah juga perlu difikirkan oleh guru untuk meningkatkan keceriaan bilik
darjah dan seterusnya meningkatkan motivasi dalaman guru dan pelajar untuk
proses pengajaran dan pembelajaran.
Kronowitz (2004)
mencadangkan agar guru menyediakan satu sudut yang boleh membantu pelajar
mengisi masa yang terluang dalam satu suasana yang berbeza berbanding bilik
darjah mereka tetapi masih mengekalkan budaya belajar pada ruang tersebut
seperti perpustakaan mini. Ruang ini bolehlah dihiasi dengan hiasan yang
ringkas dan unik agar pelajar merasa selesa dan tenang. Marsh (2004) turut
memberikan idea yang sama dengan Kronowitz. Marsh (2004) mengatakan bahawa
tindakan guru meletakkan tumbuhan ataupun binatang peliharaan seperti ikan atau
burung di dalam bilik darjah akan membantu pelajar membina sikap
bertanggungjawab dalam diri mereka melalui tugas mereka dalam menguruskan
tumbuhan ataupun binatang peliharaan tersebut. Glenn (2001) menegaskan bahawa
environmen bilik darjah yang ceria dan gembira akan mendorong ke arah
pembelajaran yang lebih memberangsangkan.
8.2 INTERAKSI DALAM BILIK DARJAH
KONSEP INTERAKSI
·
Satu proses saling bertindak yang berlaku
di antara sekurang-kurangnya dua pihak.
Istilah dua pihak bermaksud sama ada ia merupakan orang perseorangan ataupun
sekumpulan manusia.
KONSEP BILIK DARJAH
·
Tempat atau ruangan pengajaran dan
pembelajaran berlaku.
8.2.1 JENIS INTERAKSI BERCORAK LISAN
i.
Interaksi sehala atau tradisional
ii.
Interaksi dua hala antara guru dan murid
iii.
Interaksi dua hala antara murid dan murid
iv.
Interaksi pelbagai hala antara guru dengan
murid dan murid dengan murid.
v.
Interaksi komputer
JENIS INTERAKSI BERCORAK LISAN
i.
Interaksi sehala atau interaksi
tradisional
Interaksi bilik darjah menjadi sehala kerana guru yang
mengawal segala aktiviti P&P yang berlaku di dalam kelas.
Ciri-ciri:
·
Corak interaksi bilik darjah ditentukan
oleh guru kelas.
·
Tiada interaksi yang berlaku antara murid
dengan murid.
·
Murid tidak terlibat dalam P&P secara
aktif.
ii.
Interaksi dua hala antara murid dan guru
Guru menggunakan pendekatan yang berlainan seperti
perbincangan @ kaedah induktif. Interaksi yang berlaku di dalam bilik darjah
bertukar menjadi interaksi dua hala.
Ciri-ciri:
·
Aktiviti bercorak aktif.
·
Perhubungan guru dan pelajar menjadi semakin rapat.
·
Menggalakkan pelajar untuk melibatkan diri
dalam proses P&P dengan menyoal dan meminta pendapat.
iii.
Interaksi dua hala antara murid dengan
murid
Guru menggunakan pendekatan kumpulan, kertas kerja,
kaedah bermain, lakonan, sumbangsara sebagai aktiviti dalam P&P.
Ciri-ciri:
·
Aktiviti pembelajaran aktif dan dinamik.
·
Perhubungan antara murid dengan murid
dapat dieratkan.
·
Interaksi antara guru dan murid dihadkan
mengikut arahan guru sahaja.
·
Pembelajaran koperatif dan koloboratif
menjadi tumpuan guru.
iv.
Interaksi pelbagai hala antara guru dengan
murid dan murid dengan murid
Guru menggunakan kaedah dan teknik pengajaran seperti
simulasi, main peranan, pendekatan kumpulan, perbincangan, ujikaji dan kaedah
penyelesaian masalah.
Ciri-ciri:
·
Komunikasi berkesan berlaku
·
Penyertaan aktif murid dalam P&P
·
Suasana yang kondusif untuk mengendalikan
P&P
8.2.2 PEMBENTUKAN INTERAKSI DALAM BILIK DARJAH
Faktor yang mempengaruhi pembentukan interaksi dalam
kelas:
Susunan bilik darjah:
i.
Kedudukan meja dan kerusi
Tiga jenis susunan meja
dan kerusi yang dicadangkan
·
Susunan Tradisi
·
Susunan Horse Shoe
·
Susunan Madular
ii.
Keadaan emosi bilik darjah
·
Suara guru yang jelas
·
Sikap guru yang positif
iii.
Kawalan yang sempurna dan menggunakan gaya
kepimpinan yang sesuai:
·
Gaya Autokratik – Interaksi sehala (tidak
sesuai)
·
Gaya Demokratik – Interaksi dua hala
(paling sesuai)
·
Gaya Laissez Faire – Kebebasan penuh
diberikan kepada pelajar (tidak sesuai)
iv.
Guna kaedah pengajaran yang boleh menghidupkan
suasana pembelajaran:
·
Perbincangan, soal jawab, sosiodrama,
permainan dan lain-lain.
Guna
alat bantu mengajar berteknologi:
·
Slaid, pita video, rakaman dan lain-lain
·
Mudahkan proses p&p
·
Diminati oleh pelajar
Lakukan
kegiatan pemulihan bagi pelajar yang bermasalah.
·
Sesi bimbingan - guru sebagai kaunselor
Sikap
guru yang baik
·
Beri pelajar kebebasan untuk membuat
keputusan dan peluang untuk bekerja sendiri
Penggunaan
kaedah kumpulan:
·
Pelajar berfikir, merancang, melaksanakan
dan menilai kerja dengan semangat gotong royong.
·
Memperbanyakkan pengajaran berbentuk amali
daripada berbentuk teori
·
Semua pelajar boleh terlibat dan bergerak
balas secara cergas.
Suasana
bilik darjah yang kondusif penting bagi mewujudkan proses P&P yang berkesan:
Terbahagi kepada 3:
·
Suasana fizikal
·
Suasana sosial
·
Suasana emosi
Guru
juga perlu membina dan menjaga hubungan baik dengan pelajar. Dalam menguruskan
pelajar, guru perlu bersabar dan banyak bertolak ansur untuk memenangi hati
pelajar agar pelajar akan menghormati guru sebagai pendidik mereka. Barbetta
(2005) menyenaraikan beberapa kesilapan yang dilakukan oleh guru pelatih dalam
mengendalikan tingkah laku pelajarnya. Beliau ada menegaskan bahawa pujian dari
guru merupakan satu kaedah yang bernilai dan berkesan untuk membantu pelajar
mengubah tingkah laku mereka seterusnya meningkatkan proses pembelajaran di
bilik darjah. Menurut Model (2005) pula, pelajar yang tidak pernah dipuji
tentang tingkah laku mereka yang positif, tidak akan mempunyai motivasi yang
tinggi untuk mengukir kejayaan di dalam pelajarannya. Spitall (2005) bersetuju
dengan pandangan oleh Barbetta (2005) dan Model (2005) dengan menasihatkan guru
pelatih agar mengelak daripada menggunakan sindiran ketika menasihati pelajar
yang bermasalah. Jika seorang guru menggunakan sindiran untuk menegur kesilapan
yang dilakukan oleh pelajarnya akan membuahkan hasil yang tidak diingini.
Sindiran ini akan lebih mendorong pelajar untuk meneruskan kesilapan mereka
sebagai balasan kepada sindiran guru terhadap perbuatannya. Guru perlu akur dengan kenyataan ini kerana
tanpa peneguhan, sikap positif yang dilakukan oleh seorang pelajar akan
dianggap seperti tidak mendatangkan apa-apa faedah terhadap pelajar yang
melakukannya. Menurut Glenn (2001), guru perlu menunjukkan contoh sikap yang
baik kepada pelajar seperti mengambil berat, bertanggungjawab dan
hormat-menghormati agar pelajar turut bertindak seperti apa yang guru mereka
pamerkan. Di samping persediaan fizikal, persediaan guru pelatih untuk mengurus
subjek yang diajar juga memerlukan perhatian yang sepenuhnya agar tugas guru
menjadi lebih lancar dan sempurna.
Guru pelatih sangat perlu
mengetahui dan memahirkan diri mereka dengan subjek yang akan diajar. Kandungan
pelajaran juga perlulah disampaikan secara tersusun dan berperingkat-peringkat.
Watson (1998) menasihatkan agar guru-guru pelatih membuat perancangan yang rapi
sebelum memulakan sesi pengajaran di dalam bilik darjah agar guru mengetahui
apa yang akan diajar kepada pelajar. Guru pelatih sangat perlu memahirkan diri
dengan segala isi kandungan subjeknya agar dapat mengajar dengan yakin
seterusnya melancarkan proses pengajaran dan pembelajaran di dalam bilik
darjah. Pelajar juga akan berasa lebih bersemangat untuk belajar kerana mereka
melihat guru mereka sebagai seorang yang berpengetahuan yang mampan untuk
mengajar mereka tentang subjek itu. Sebagai contoh, seorang guru pelatih yang
ingin mengajar subjek Matematik perlu mahir dengan semua rumus dan teori yang
berkaitan dengan tajuk yang diajar agar guru dapat menyelesaikan apa jua bentuk
permasalahan yang dikemukan oleh pelajar.
Pelajar pintar akan cuba
menguji guru dengan mengajukan pelbagai soalan untuk melihat setakat manakah
kebolehan seorang guru untuk mengajar mereka. Selain itu, guru pelatih perlu
memahirkan diri dalam menguruskan tugasan, latihan dan ujian yang perlu
dibekalkan kepada pelajar untuk mengukuhkan lagi apa yang telah diajar di bilik
darjah. Guskey (2003) mengatakan bahawa penilaian merupakan satu aset penting
yang dapat membantu guru meningkatkan proses pembelajaran pelajar. Chappuis dan
Stiggins (2002) turut mengatakan bahawa penglibatan pelajar dalam ujian yang
disediakan oleh guru mereka akan dapat menguruskan pembelajaran kendiri mereka
seterusnya memahami bagaimana langkah yang perlu diambil untuk memantapkan lagi
pembelajaran mereka.
Untuk melengkapkan
kemahiran seorang guru, mereka perlu menitikberatkan ketrampilan penyampaian
ketika memulakan sesi pengajaran di bilik darjah. Kemahiran set induksi
merupakan kemahiran utama yang perlu dikuasai oleh seorang guru pelatih dalam
menarik minat serta merangsang pelajar supaya menumpukan perhatian terhadap
aktiviti pengajaran yang akan disampaikan. Set induksi yang dijalankan ini
perlulah menarik, bersesuaian dengan tahap pelajar dan berkaitan dengan isi
pelajaran serta pengetahuan sedia ada pelajar. Kesannya, pelajar akan bersedia,
aktif dan seronok dalam meneruskan aktiviti pembelajaran mereka.
Kemahiran menyoal
meliputi teknik mengemukakan soalan kepada pelajar dan teknik penerimaan
jawapan pelajar. Kemahiran menyoal boleh digunakan di setiap peringkat
pengajaran; set induksi, perkembangan dan penutup pengajaran. Aras soalan yang
dikemukakan perlulah bersesuaian mengikut umur, kebolehan dan pengalaman
pelajar.
Perkataan dan istilah
yang digunakan juga mestilah ringkas, jelas, tepat, mudah difahami dan daripada
topik yang telah dipelajari di bilik darjah. Apabila mengemukakan soalan, guru
perlu memastikan pelajar dalam keadaan bersedia dan soalan tersebut perlu
ditujukan kepada seluruh bilik darjah dan bukannya hanya tertumpu kepada
pelajarpelajar tertentu sahaja. Bagi penerimaan jawapan pula, guru pelatih
perlulah memberikan pujian jika pelajar berjaya memberikan jawapan yang betul
dan meminta pelajar lain membantu jika pelajar tersebut gagal memberikan
jawapan yang tepat. Penerimaan kepada jawapan yang diberikan secara
beramai-ramai seharunya dielakkan atau dipandupantau dengan cermat.
Kemahiran pelbagai
rangsangan merujuk kepada aktiviti yang dilakukan oleh guru untuk
mempelbagaikan teknik penyampaian dalam menarik minat dan perhatian pelajar.
Kemahiran ini meliputi kemahiran mengubah tingkah laku, suara dan stail
pengajaran guru. Perubahan aktiviti pengajaran haruslah lancar dan berkaitan
dengan langkahlangkah penyampaian isi pengajaran. Guru pelatih yang mampu
menguasai kemahiran ini akan berupaya mewujudkan suasana pengajaran dan
pembelajaran yang kondusif, menarik dan menyeronokkan.
Kemahiran penggunaan
bahan bantu mengajar (BBM) merupakan satu kemahiran yang penting untuk dikuasai
oleh seorang guru pelatih. BBM yang digunakan ini mestilah mampu memberikan
rangsangan dan minat kepada pelajar di samping mencetuskan idea pelajar
berkenaan topik yang diajar oleh guru pelatih. Ia juga mestilah bersesuaian
dengan objektif dan isi kandungan pelajaran, digunakan pada waktu yang sesuai
dan maklumat yang ingin disampaikan melalui BBM tersebut mestilah jelas,
ringkas, padat dan jitu. Kemahiran menerang merupakan satu proses untuk
menyampaikan maklumat, konsep ataupun isi kandungan kepada pelajar dan kemahiran
ini biasanya digunakan pada peringkat perkembangan proses pengajaran. Prinsip
bagi kemahiran ini ialah penerangan yang diberikan perlulah sesuai, menggunakan
bahasa yang sesuai, menggunakan BBM yang diuruskan secara berkesan dan
berdasarkan pengetahuan pelajar.
Guru juga mestilah
menggalakkan pelajar untuk bertanya agar pelajar dapat memahami konsep atau isi
pelajaran dengan cepat, mudah dan tepat Kemahiran pengukuhan pula digunakan oleh guru bagi
mengubah tingkah laku pelajarnya. Bentuk pengukuhan perlulah berubah dari
semasa ke semasa (secara lisan, gerak isyarat atau dampingan), bersesuaian
dengan tingkah laku yang dilakukan oleh pelajar tetapi guru perlulah mengelak
daripada menggunakan pengukuhan negatif. Kesan daripada penggunaan pengukuhan
yang bersesuaian, pelajar akan lebih bersemangat dan berkeyakinan untuk
mewujudkan tingkah laku yang positif sekaligus melahirkan satu hubungan yang
mesra dalam proses pengajaran dan pembelajaran.
8.3 MENGURUS IKLIM PEMBELAJARAN POSITIF
Pengetahuan guru mengenai
nama dan latar belakang pelajar akan dapat membantu mengeratkan lagi hubungan
dengan pelajar sekaligus dapat membantu guru pelatih mengawal bilik darjahnya
dengan baik dan cekap. Kaedah ini akan memudahkan guru untuk berkomunikasi dan
berinteraksi dengan pelajarnya ketika proses pengajaran dan pembelajaran
berlaku ataupun ketika berurusan di luar bilik darjah. Pelajar akan berasa
bangga dan dihargai apabila mereka dipanggil oleh guru. Perkara ini amat jelas
kepentingannya dan turut ditegaskan oleh Bartlett (2004), beliau menyatakan
seorang guru perlu mengingati nama dan mengetahui latar belakang
pelajar-pelajarnya. Secara tidak langsung akan menunjukkan guru itu mengambil
berat terhadap kesemua pelajarnya di bilik darjah. Pelajar akan merasakan
hubungan yang lebih rapat dan mesra dengan guru. Guru pula mampu mendekati pelajarnya, memilih
teknik yang paling sesuai untuk mendidik dan seterusnya mendorong mereka untuk
terus berusaha ke arah peningkatan kecemerlangan akademik serta sahsiah diri
mereka.
Prosedur menetapkan
peraturan di bilik darjah sangat penting sebagai garis panduan kepada tingkah
laku pelajar di bilik darjah yang diharapkan oleh guru pelatih. Jelaslah untuk
mengurus bilik darjah dengan baik, guru perlu menetapkan peraturan di bilik
darjah yang telah dipersetujui bersama oleh pelajar sebagai satu kontrak yang
dapat mengawal tingkah laku mereka. Antara contoh peraturan yang perlu
diwujudkan ialah seperti peraturan mengenai apa yang perlu dilakukan oleh
pelajar ketika guru mengambil kedatangan pelajar, penggunaan cecair pemadam,
bagaimana prosedur menjawab pertanyaan guru dan juga peraturan khusus apabila
aktiviti kumpulan dijalankan. Kontrak yang ditandatangani ini akan dirujuk
sekiranya pelajar melakukan kesalahan. Robertson (1989) menyatakan guru perlu
yakin, tegas dan mengetahui tentang haknya untuk bertindak dalam menguruskan
tingkah laku pelajar di bilik darjah. Oleh itu, guru perlu tegas dan konsisten
dengan apa yang telah ditetapkan dalam prosedur peraturan tanpa ada pengecualian
kepada mana-mana pelajar. Guru juga perlu menjelaskan harapannya terhadap
pelajar dan perkara-perkara yang tidak disukai dilakukan oleh pelajar.
KESIMPULAN
Strategi pengurusn bilik darjah merupakan salah satu aspek yang sangat
penting dalam menjamin kelancaran sesi pengajaran dan pembelajaran. Seseorang
guru haruslah bijak dalam mengatur unsur-unsur fizikal dalam bilik darjah. Ini
bukan sahaja penting untuk menjamin iklim pembelajaran yang positif dalam bilik
darjah tetapi juga untuk memudahkan interaksi antara guru dan pelajar dan
interaksi antara pelajar dan pelajar. Oleh itu, guru haruslah bijak dalam
mengurus bilik pembelajaran sesuai dengan keperluan semasa.
RUJUKAN
Abdul Malek Bilal Sidek (1995) Pengurusan Sumber
Pengajaran Dan Pembelajaran. Kuala Lumpur DarulFikir Z675 A23 1995.
Ieda Iedah. (2011). PENGURUSAN SUMBER
Noriati A. Rashid, Boon Pong Ying & Sharifah
Fakhriah Syed Ahmad. (2012). Murid dan alam belajar. Shah Alam: Oxford Fajar
Sdn. Bhd.
No comments:
Post a Comment