Friday, May 17, 2019

TOPIK 13 SEKOLAH DAN PERSEKITARAN



Pendahuluan : Sekolah didefinisikan sebagai pusat penyebaran ilmu dan pengetahuan manakala persekitaran membawa maksud kawasan di sesuatu tempat. Oleh itu, persekitaran sekolah bermaksud kawasan disekeliling sesuatu tempat di mana masyarakat yang tinggal berhampiran dengan sesebuah sekolah.


Rumusan : Hubungan yang terjalin di antara sekolah dengan masyarakat, ibu bapa dan guru sesungguhnya dapat memberikan manfaat kepada sekolah itu sendiri. Kewujudan hubungan ini akan dapat menjalinkan kerjasama yang baik di antara setiap individu untuk kebaikan bersama. 

                       Selain itu bab ini juga akan berkaitan dengan hubungan sekolah dengan masyarakat, guru dan ibu bapa, serta isu-isu pendidikan semasa, pendidikan dan globallisasi. Bab ini juga akan melakukan perbincangan, pengetahuan dan dapat mengaitkan hubungan sekolah dengan masyarakat, isu pendidikan semasa dan mengaitkan pendidikan globalisasi.
                     Sekolah merupakan pusat penyebaran maklumat dan ilmu pengetahuan. Sekolah juga merupakan sebuah bangunan atau tempat yang berfungsi untuk memberikan pendidikan kepada pelajar, yang merujuk sesiapa yang belajar di situ. Menurut Kamus Dewan Edisi Baru (1989), persekitaran merujuk kepada keadaan sekeliling (sesuatu) atau keadaan yang menjadi seperti latar belakang (seseorang atau sesuatu).
                       Persekitaran dapat dikaitkan dengan suasana atau budaya sekolah dari segi fizikal, sosial, perkembangan intelek dan aspek penggunaan bahasa. Persekitaran sekolah merupakan kawasan disekeliling sesuatu tempat membawa maksud masyarakat yang tinggal berhampiran dengan sesebuah sekolah. Sekolah berfungsi untuk mencapai objektif dan matlamat sosial bagi melahirkan manusia yang cemerlang dari segi keilmuan tetapi juga membentuk manusia yang bersahsiah baik serta memahami tanggungjawabnya selari dengan Falsafah Pendidikan Kebangsaan (FBK).
                       Selain itu, ibu bapa hendaklah menjadi role model kepada anak. Salah satu peranan PIBG adalah sebagai orang tengah antara guru dengan ibu bapa. Tindakan PIBG membela nasib guru ialah bersemangat dan selesa ketika bertugas. Hubungan yang mesra ini mampu melenyapkan prasangka antara ibu bapa dengan guru. Contohnya, perbincangan boleh diadakan dari semasa ke semasa dengan pihak sekolah demi mengatasi sebarang kelemahan dan masalah yang dihadapi.
Pendek kata, pengurusan sekolah dan persekitaran mempengaruhi pembelajaran pelajar. Hal ini kerana pengurusan sekolah yang baik akan melahirkan pelajar yang cemerlang sama ada dalam bidang akademik mahupun kokurikulum.
                  Sebagai contoh, pengurusan sekolah seperti hubungan antara guru dan PIBG, peraturan yang ditetapkan oleh pihak sekolah dan juga suasana persekitaran sekolah yang selesa dan mesra boleh memberikan perubahan yang lebih baik kepada sekolah. Pengurusan sekolah dan persekitaran yang baik sebenarnya dapat memberikan peluang dan ruang kepada para pelajar untuk menuntut ilmu dengan selesa. Oleh itu, pengurusan sekolah dan persekitaran dianggap sebagai agen perubahan sosiolisasi dan budaya ilmu pelajar.









BAHAN RUJUKAN

1.    Abdul Malek Bilal Sidek (1995) Pengurusan Sumber Pengajaran Dan Pembelajaran. Kuala Lumpur DarulFikir Z675 A23 1995
  














No comments:

Post a Comment