TAJUK
11 : PENGURUSAN PELBAGAI BUDAYA
Pengenalan
Budaya didefiniskan ciri-ciri
atau hasilan tingkah laku yang dipelajari oleh sekumpulan manusia dari
persekitaran sosialnya (Amir 2002). Selain itu, budaya juga ialah keseluruhan
yang kompleks yang mengandungi ilmu pengetahuan, kepercayaan, kesenian, moral,
undang-undang, adat dan sebarang bentuk keupayaan yang diperoleh seseorang
sebagai ahli masyarakat (Tylor 1871). budaya juga proses sosial di mana budaya
dan struktur sosial adalah saling berkaitan (Bourdieu 1990). Manakala Pelbagai
Budaya didefinisikan sebagai satu sistem kepercayaan dan tingkah laku uang
mengiktiraf dan menghormati kewujudan kepelbagaian dalam kelompok sebuah
organisasi atau masyarakat, mengakui dan meghargai perbezaan sosiobudaya dan
menggalakkkan dan menerima sumbangan berterusan mereka dalam konteks dan budaya
yang inklusif dalam organisasi atau masyarakat berkenaan.
KESEDARAN
PELBAGAI BUDAYA PADA GURU
Penggunaan
tutur kata bebas dari berbaur perkauman dan sensitiviti agama.
v Guru berperanan mengajar dan mendidik murid-murid di
dalam sebuah kelas yang terdiri daripada pelbagai latar belakang keluarga yang
banyak mempengaruhi tindakan dan kefahaman murid semasa proses pengajaran dan pembelajaran
berlangsung. Dengan ini, guru mestilah bijak menyesuaikan diri dengan suasana
bilik darjah dan menjaga perlakuandan tutur kata supaya bebas daripada
unsur-unsur yang berbaur perkauman dan sensitiviti agama semasa menyampaikan
penjelasan dan penerangan dalam bilik darjah.
Masalah pertuturan
dalam kalangan murid Cina dan India mempengaruhi kefahaman konsep.
v Kesedaran guru terhadap kepelbagaian budaya yang terdapat dalam sesebuah
bilik darjah mempengaruhi strategi pengajaran dan pembelajaran. Penggunaan
pelbagai kaedah pengajaran dan teknik pembelajaran yang sesuai amat penting
bagi memastikan kefahaman dan penerimaan pengetahuan murid yang terdiri dari
pelbagai budaya adalah jelas dan tepat. Guru perlu menggalalkkan murid-murid
yang lemah bertutur terutamanya murid Cina dan India supaya kerap berinteraksi
dan komunikasi dengan murid Melayu untuk memantapkan lahi pertuturan mereka.
Menambahkan
pengetahuan tentang budaya lain
v
Pengetahuan
tentang adat resam, budaya, kepercayaan dan sistem nilai pelbagai budaya yang
terdapat di Malaysia perlu wujud bagi menambahkan dan meluaskan ilmu
pengetahuan guru berkaitan amalan budaya murid-muridnya di dalam bilik darjah.
Aktiviti perkongsian dan pertukaran ilmu tentang budaya masing-masing akan
berlaku dan secara tidang langsung aktiviti ini membolehkan jurang perkauman
antara murid dapat dihapuskan.
Mewujudkan suasana bilik darjah yang kondusif
v Kelancaran pengajaran
dan pembelajaran banyak disumbangkan oleh kerjasama dan perhatian yang
diberikan murid-murid semasa sesi pengajaran dan pembelajaran. Penyusunan
kedudukan meja murid-murid dalam bilik darjah hendaklah melibatkan semua kaum. Konflik
yang timbul sesama murid dalam bilik darjah terutamanya yang melibatkan
perkauman perlu diatasi segera bagi mengelakkan masalah tersebut menjadi lebih
besar.
Membina hubungan dan interaksi
antara pelbagai kaum dalam bilik darjah
v Perancangan pengajaran dam pembelajaran guru perlu melibatkan komunikasi
dua hala iaitu interaksi guru dan murid serta interaksi murid dengan murid. Aktiviti
pengajaran dan pembelajaran perlu mengambil kira peluang yang sama rata kepada
setiap ahli kumpulan agar dapat megelakkan prejedis antara murid yang berbeza
budaya.
KESIMPULAN
Kepelbagaian budaya merupakan satu strategi dan
perspektif baharu untuk memahami variasi pelajar darimasyarakat yang berbilang
kaum dan berbilang budaya. Dengan ini, hubungan yang lebih harmoni dapat
diwujudkan semasa berinteraksi. Strategi ini seharusnya dapat membantu para
pelajar memahami kepelbagaian budaya yang ada di negara ini supaya mtlamat
pendidikan untuk memberi kesedaran kepada pelajar-pelajar tentang wujudnya
pelbagai nilai, budaya, agama dan bangsa dalam masyarakatnya serta terdapat
pula persamaan-persamaan dalam budaya berbagai dapat dicapai. Di samping itu,
dapat meningkatkan interaksi budaya di dalam bilik darjah dalam proses
pembelajaran dan pengajaran di sekolah.
RUJUKAN
No comments:
Post a Comment