TAJUK 12 : PENGURUSAN PELBAGAI UPAYA
PENGENALAN
Pengurusan pelbagai upaya merupakan satu langkah ynag diambil untuk memberi
bantuan kepada murid-murid yang mempunyai masalah dalam pembelajaran.
Pengurusan murid pelbagai upaya ini merujuk kepada pelajar-pelajar yang
mempunyai masalah pembelajaran sama ada dari segi mental atau fizikal dan lebih
terarah kepada program pendidikan khas. Dalam erti kata lain, pengurusan
pembelajaran ini memfokuskan murid yang berkeperluan khas atau lebih dikenali
sebagai pelajar yang kurang upaya (OKU). Maka program-program
pendidikan yang digunakan merupkan kaedah-kaedah khusus dan sesuai untuk
memenuhi keperluan-keperluan perkembangan fizikal, intelek, emosi dan sosial
bagi individu-individu yang berkeperliuan khas.
KONSEP
PEMULIHAN
Konsep
ini mengutamakan prinsip “menyelesaikan masalah seawal mungkin supaya tidak
kronik”. Perbezaan minat, pengalaman, bakat dan gaya belajar mengakibatkan
segolongan pelajar lebih lambat menguasai sesuatu kemahiran berbanding rakan
sebayanya. Hal ini mewujudkan program pemulihan di mana ianya merupakan satu
program pendidikan untuk murid yang mengalami masalah dalam penguasaan
kemahiran 3M yang kompleks disebabkan oleh faktor persekitaran. Maka guru
berperanan menggunkan strategi pengajaran dan pembelajaran yang berlainan
mengikut personaliti murid serta membentuk personaliti yang baik dalam diri
setiap orang murid.
CIRI-CIRI
KANAK PEMULIHAN
v Rendah
Diri
v Pasif
v Menggangu
Rakan
v Kerap
Tidak Hadir Sekolah
v Lemah
Pemahaman
v Malas
v Cepat
Bosan.
KONSEP
PENGAYAAN
Pengayaan
didefinasikan dengan memberi aktiviti kepada murid yang dapat menguasai
satu-satu kemahiran dalam jangka masa yang ditetapkan atau lebih awal daripada
itu. Konsep pengayaan melibatkan murid-murid yang pencapaian melebihi sederhana
dalam menguasai kemahiran asas. Hal ini dilakukan melalui aktiviti-aktiviti
tambahan kepada aktiviti asas di dalam atau luar kelas yang bercorakkan belajar
sendiri dan memerlukan bimbingan guru pada tahap minima. Ini kerana membolehkan
murid menjalani aktiviti yang lebih mencabar kebolehanmereka disamping
menambahkan minat dan pengalaman yang dapat membanu mereka ke arah perkembangan
diri dan bakat.
JENIS
PENGAYAAN
MENDATAR
|
MENEGAK
|
Aktiviti
yang berdasarkan kepada kebolehan murid dalam sesuatu kumpulan
|
Akrtiviti
berdasarkan minat dan bakat murid dalam kumpulan cerdas sahaja.
|
BEKEPERLUAN
KHAS
Sheila &
Samsilah (2006) mengkategorikan murid berkeperluan khas adalah kanak-kanak yang
memerlukan pendekatan pengajaran dan pembelajaran yang berbeza daripada murid
biasa. Murid berkeperluan khas terbahagi kepada murid bermasalah penglihatan,
bermasalah pendengaran dan bermasalah pembelajaran. Kumpulan murid berkeperluan
khas ini sudah pasti mempunyai masalah dalam pembelajaran mereka. Oleh itu,
murid-murid yang mempunyai masalah dalam pembelajaran ini memerlukan kaedah
pengajaran dan pembelajaran yang berbeza berbanding dengan murid-murid yang
biasa.
KESIMPULAN
Secara kesimpulannya, pengurusan murid
pelbagai upaya merupakan satu aktiviti pengajarandan pembelajaran yang
digunakan untuk membantu murid yang menghadapi masalah didalam kelas.
Pelaksanaan program ini bermatlamat untuk menghakis jurang perbezaan terutamanya pencapaian murid dalam sesuatu
aktiviti. Sekiranya matlamat ini dapat dicapai,golongan pelbagai upaya ini
tidak merasa diri mereka disisihkan dan mereka dapat belajar bersama-sama
dalam suasana pembelajaran yang lebih baik dalam kelas.Saranan KPM kepada guru
untuk melaksanakan strategi pembelajaran koperatif dan kolaboratif
yang memberi kesan positif kepada murid yang cenderung dalam
ketegori pelbagai upaya ini. Natijahnya, setiap murid
memiliki keunikan dan keistimewaan tersendiri. Adalah
penting bagi seseorang guru untuk memahami perkara tersebut dan
berkeupayaanuntuk mempelbagaikan pendekatan yang berbeza untuk menarik minat
murid dalam
proses pengajaran dan pembelajaran. Pendekatan pengajaran secara holistik menerusi PelanPembangunan
Pendidikan Malaysia (PPPM) 2013-2025 ini selari dengan salah satu
aspirasiTransformasi Nasional 2050 (TN50) bagi memacu negara pada masa hadapan.
RUJUKAN
Abdul Malek
Bilal Sidek (1995) Pengurusan Sumber
Pengajaran Dan Pembelajaran. Kuala Lumpur DarulFikir Z675 A23 1995
.
No comments:
Post a Comment