PENGENALAN
Pengurusan
ialah aktiviti yang teratur (sistematis) bagi mencari jawapan kepada beberapa
soalan khusus yang dikemukakan tentang sesuatu masalah yang hakikatnya (atau
tabiinya) sudah dikenalpasti (Ahmad Mahdzan, 2004). Pengurusan ialah satu
proses merancang, mengelola, memimpin dan mengawal daya usaha ahli-ahli
organisasi dan menggunakan sumber-sumber lain untuk mencapai matlamat yang
ditentukan (Stoner,1984). Pengurusan merupakan satu proses mendapatkan
kerjasama kakitangan secara berkesan untuk mencapai matlamat (Robbins,1984).
Pengurusan mencakupi bagaimana sumber-sumber seperti kewangan, manusia dan
alat-alat digembleng dan digunakan untuk mencapai matlamat organisasi
(Shukur,1988). Menurut Sharpe (1989), sekolah merupakan organisasi yang unik
dan tidak terdapat pada mana-mana organisasi di dunia. Keunikan ini memerlukan
pengurus yang berpengetahuan dan berkemahiran yang tidak dipunyai oleh pengurus
organisasi lain.
ISI
PENTING
Terdapat
tiga cara yang berkesan dalam pengurusan dan pembelajaran. Antaranya adalah
keperluan fisiologi, pengurusan masa dan juga iklim bilik darjah. Bagi
keperluan fisiologi, kita perlu mengetahui keperluan fisiologi pelajar terlebih
dahulu. Sebagai contohnya, adalah dari segi tahap pembelajaran, keluarga,
tingkah laku dan juga emosi seseorang pelajar itu. Selain itu juga, cara yang
berkesan adalah membolehkan pelaja rmenjalankan pembelajaran dengan masa yang
sama, jadual waktu perlu seimbang dan juga tidak melakukan pembaziran masa
dalam pembelajaran. Akhirnya, iklim bilik darjah juga menjadi salah satu dari
kesannya. Dalam bilik darjah tahap pencahayaan yang cukup amatlah penting dan
juga perabot yang selesa dan mencukupi menjadi pelajar-pelajar berasa selesa
uttuk belajar. Di samping itu, aliran udara yang baik dan lancar dalam bilik
darjah.
KESIMPULAN
Berdasarkan bab 3 iaitu Kajian Pengurusan dan Pembelajaran Pelajar ini dapat memahami mengenai proses merancang dan untuk mengawal ahli-ahli organisasi untuk mencapai matlamat. Bagi memastikan keberkesanan pengurusan pembelajaran ini adalah berdasarkan kepada strategi yang berpusatkan guru, berpusatkan bahan dan berpusatkan pelajar. Berdasarkan bab ini juga, dapat memahami mengenai pengurusan sekolah dimana sekolah merupakan satu sebuah institusi yang terdiri daripada organisasi pengurusan dan pentadbiran. Hal ini dimana, berdasarkan bab ini dapat memahami mengenai carta pentadbiran sesebuah sekolah dan juga organisasi kokurikulum. Selaini itu, bab ini juga menekankan mengenai pengurusan sumber dimana antara bilik bagi pengurusan sumber ialah pusat sumber, bilik tayang, bilik boss. Kesimpulannya, dalam bab pengurusan dan pembelajaran ini saya dapat memahami mengenai tanggungjawab pengetua, penolong kanan, guru-guru dalam memastikan keberkesanan pentadbiran dalam pengurusan bilik pembelajaran, tingkah laku, bimbingan dan penasihatan, sekolah dan persekitaran dan pengurusan kokurikulum.
RUJUKAN
No comments:
Post a Comment